III Koncert 2011
25 września 2011 r., godz. 18.00
Jolanta Sosnowska - skrzypce, piła
Marietta Kruzel-Sosnowska - organy
PROGRAM KONCERTU
- Johann Jakob Froberger (1616-1667)
Toccata in C - Johann Paul von Westhoff (1656-1705)
Partita IV C-dur na skrzypce solo - (Allemande, Courante, Sarabande, Gigue) - Jan Křtitel Kuchař (1751-1829)
Fantasia sol minore - (Maestoso, Pastorale, Moderato, Maestoso) - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonata G-dur na skrzypce i basso continuo BWV 1021 - (Andante, Vivace, Largo, Presto) - Vincenzo Petrali (1830-1889)
Versetti per il Gloria - (Allegro brillante, Andante mosso, Allegretto grazioso) - Antonio Vivaldi (1678-1741)
Koncert f-moll nr 4 "Zima" z cyklu Cztery pory roku opracowanie na skrzypce z organami - (Allegro non molto, Largo, Allegro) - Marian Sawa (1937-2005)
Toccata na organy (1973)
Jolanta Sosnowska - skrzypce, piła
Pochodzi z Warszawy, ukończyła klasę skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i University of Illinois w USA. Odbyła podyplomowe studia Marketingu Kultury na Uniwersytecie Warszawskim, a także podyplomowe studia skrzypcowe i studia muzyki dawnej w Konserwatorium Wiedeńskim w Austrii. Jej profesorami byli: Mirosław Ławrynowicz, Sibbi Bernhardsson, Werner Hink, Ruggiero Ricci, Wolfgang Marschner, Ulrike Engel, Erich Höbarth, John Holloway, Giuliano Carmignola, Peter van Heyghen i Gunar Letzbor.
Artystka jest laureatką I nagrody w konkursie skrzypcowym im. Paula Rollanda w USA (2004), a także stypendystką belgijskiej Fundacji im. Barona Arthura Grumiaux.
Jolanta Sosnowska działa od kilku lat w Wiedniu. Wykonuje przede wszystkim muzykę epoki baroku i klasycyzmu, nie stroni jednak od repertuaru późnoromantycznego i współczesnego. Koncertuje jako solistka i kameralistka w Austrii, Polsce, Belgii, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Japonii, Meksyku, Rosji, Szwajcarii, Szwecji, USA, we Włoszech i na Białorusi. Ma na koncie liczne prawykonania współczesnej muzyki polskiej, a także płytę CD z dziełami skrzypcowymi Zygmunta Noskowskiego (Acte Prealable AP248).
Artystka współpracuje z wieloma zespołami europejskimi specjalizującymi się w wykonawstwie historycznym. Są to między innymi: Ars Antiqua Austria, Amadeus Consort Salzburg, Pandolfis Consort, Ensemble Cambiata Wien, Harmonia Suavitas Graz i La Cetra Basel pod dyrekcją Andrei Marcona (nagrania dzieł Mozarta dla Deutsche Grammophon). Nagrywa również dla austriackiego Radia ORF.
Marietta Kruzel-Sosnowska - organy
Pochodzi z Bielska-Białej, studia odbyła w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów, w klasie organów prof. Feliksa Rączkowskiego oraz na Wydziale Teorii, Dyrygentury i Kompozycji w sekcji teorii, pod kierunkiem prof. Andrzeja Dobrowolskiego (dyplomy z wyróżnieniem). Swoje umiejętności interpretacyjne uzupełniała na licznych kursach mistrzowskich, między innymi pod kierunkiem Flor Peetersa, Guy Boveta, Herberta Wulfa, Haralda Vogla, Hansa Haselboecka i innych. Występowała na wszystkich większych festiwalach organowych w Polsce (Oliwa, Kamień Pomorski, Koszalin, Frombork itp.), a także w kościołach i salach koncertowych w kraju i za granicą (Austria, Belgia, Białoruś, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Szwecja, Włochy).
Nagrała szereg audycji dla Polskiego Radia, a także płyty na zabytkowych organach w Leżajsku, Bielsku-Białej i Rożyńsku. Ma na swoim koncie pokaźną ilość wykonań i prawykonań muzyki organowej. Była pierwszą wykonawczynią wielu utworów Mariana Sawy. Razem z kompozytorem nagrała na płytę jego Makamy organowe na organach Kościoła NMP w Legnicy (Polonia Records - CD 020). W dorobku posiada także inne płyty z muzyką Mariana Sawy: Acte Prealable - AP 0030 Organ Music I, AP 0068 Organ Music II - nominowana do Nagrody Muzycznej FRYDERYK w 2002 roku, AP 0125 - z muzyką nagraną po śmierci kompozytora.
Marietta Kruzel-Sosnowska jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Edukacji Muzycznej w sekcji Muzyki Kościelnej oraz profesorem klasy organów w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Spod jej ręki wyszło 50 absolwentów, obecnie czołowych organistów polskich. W latach 1997-2007 prowadziła działalność dydaktyczną na Wydziale Muzykologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Artystka zajmowała się też popularyzacją muzyki w ramach Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej, gdzie poprowadziła ok. 6000 koncertów dla dzieci i młodzieży. Przez 13 lat pełniła funkcję organistki w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie. Jest prezesem Towarzystwa im. Mariana Sawy, które zajmuje się wydawaniem i rozpowszechnianiem twórczości tego kompozytora w kraju i za granicą. Prowadzi także kursy interpretacji jego muzyki.