I Koncert 2005
18.09.2005r. - niedziela, godzina 15.30.
Maestra Teresa Żylis-Gara (sopran)
Piotr Rojek, Wrocław (organy**)
PROGRAM:
- Johann Ludwig Krebs (1713-1780) **
Toccata i fuga E-dur - Ernest Chausson (1855-1899)
Cantique nr 224; la Vierge Immaculée Op. 22 (Fragment z "Legendy do św. Cecylii") - Stanisław Moniuszko (1819-1872)
O Władco Świata - Marian Sawa (1937-2005) **
Toccata festiva - Gioachino Rossini (1792-1868)
Fragment z opery "Oblężenie Koryntu" - Tadeusz Maklakiewicz (1922-1996)
Ave Maria - Alessandro Stradella (1639-1682)
Pieta Signore - Jehan Alain (1911-1940) **
Litanies - Giulio Caccini (1545-1618)
Ave Maria
Maestra Teresa Żylis-Gara (sopran)
Jest jedną z najwybitniejszych współczesnych śpiewaczek operowych. Jej niezrównany sopran liryczny o urzekającej barwie oraz dramatycznych możliwościach zachwyca zarówno słuchaczy sal koncertowych, jak i publiczność teatrów operowych całego świata.
Urodziła się w Landwarowie k. Wilna. Studiowała w łódzkim konserwatorium u prof. Olgi Olginy. Pierwsze laury zdobyła wygrywając Międzyuczelniany Konkurs Śpiewaczy w Warszawie. W tym samym czasie zaangażowana została jako solistka Państwowej Filharmonii w Krakowie. Na scenie operowej zadebiutowała w Operze Krakowskiej, kreując główne role w "Halce" Stanisława Moniuszki, "Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego oraz "Opowieściach Hoffmanna" Jacques'a Offenbacha.
Przełom w karierze Teresy Żylis-Gara przyniosła nagroda, jaką Artystka zdobyła na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Radia Bawarskiego w Monachium. Wkrótce po tym sukcesie została solistką Teatru Operowego w Oberhausen, a następnie w Dortmundzie. Już jako primadonna związała się z jedną z najznakomitszych scen niemieckich - Deutsches Oper am Rhein w Düsseldorfie. Bogata paleta możliwości wokalnych Śpiewaczki zyskała szybko wielkie uznanie, którego wyrazem było m.in. zaproszenie do wzięcia udziału w renomowanym festiwalu w Glyndebourne, gdzie znakomicie zaprezentowała się w partii Octaviana w "Rosenkavalier" Richarda Straussa.
Debiut w Operze Paryskiej, na scenie której kreowała postać Donny Elviry w "Don Juanie" Wolfganga Amadeusa Mozarta, zapoczątkował wielką światową karierę Artystki.
Teresa Żylis-Gara występowała na Festiwalu Mozartowskim w Salzburgu pod batutą Herberta von Karajana, debiutowała w londyńskiej Covent Garden w roli Violetty w "Traviacie" Giuseppe Verdiego, śpiewała z oszałamiającym sukcesem w San Francisco, by uwieńczyć rok 1968 kontraktem z Metropolitan Opera Hause w Nowym Yorku. Z tą właśnie sceną związała się najdłużej. Widownią sukcesów primadonny były również największe teatry operowe całego świata: mediolańska La Scala, Wiener Staatsoper, Monachium, Hamburg, Berlin, Tokio, Buenos Aires, Warszawa oraz wiele innych. Primadonna występowała na najbardziej renomowanych festiwalach muzycznych: Salzburg, Orange, Aix-en-Provence, Glyndebourne.
Repertuar Teresy ŻYLIS-GARA jest imponujący; obejmuje wielkie role w operach Mozarta, Verdiego, Pucciniego, R. Straussa, Chaussona, Czajkowskiego i wielu innych. Jej partnerami na scenie byli najwięksi artyści scen operowych: Carlo Bergonzi, Jose Carreras, Franco Corelli, Fiorenza Cosotto, Placido Domingo, Mikołaj Giaurov, Sherill Milnes, Luciano Pavarotti, Ruggiero Raimondi, Jon Vickers, Wiesław Ochman, Monserath Caballe, Teresa Stratas i wielu innych.
Odnosząc olbrzymie sukcesy w partiach operowych, Artystka nie zaniedbuje repertuaru pieśniarskiego i oratoryjnego. Utwory należące do każdego z tych gatunków muzycznych nagrywa dla renomowanych firm fonograficznych: EMI, Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi, Erato, a także dla Polskich Nagrań oraz DUX. Jej nagrania obejmują zarówno wielkie kreacje operowe (m.in. "Don Giovani" Mozarta, "Le Roi Arthus" Chaussona, "Ariadne auf Naxos" R. Straussa), jak i wielkie dzieła sakralne ("Pasja wg św. Mateusza" J. S. Bacha, "Requiem" A. Dvorzaka, "Messa de Requiem" G. Verdiego, "Das Klagende Lied" G. Mahlera), a także pieśni Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Paderewskiego, Lalo, Faure, Duparc, Canteloube.
Ostatnie lata przyniosły rozszerzenie działalności Maestry o pracę pedagogiczną. Artystka prowadzi cieszące się wielkim powodzeniem Mistrzowskie Kursy Techniki i Interpretacji Wokalnej w kraju i za granicą. Praca ta owocuje sukcesami młodych śpiewaków, dla których zetknięcie się z Teresą ŻYLIS-GARA może mieć decydujące znaczenie w rozwoju ich umiejętności i osobowości artystycznej.
Osiągnięcia dydaktyczne Teresy ŻYLIS-GARA stanowiły podstawę do nadania Jej w sierpniu 1999 roku tytułu profesora sztuk muzycznych. W listopadzie 2004 roku prof. Teresa Żylis-Gara otrzymała tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Piotr Rojek
Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. W 1992 roku został laureatem Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Szkół II Stopnia w Inowrocławiu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (1999r.), gdzie kształcił się u prof. Andrzeja Chorosińskiego. W 1997r. został półfinalistą I Międzynarodowego Konkursu Organowego w Warszawie, a w 1999 półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego w Landau a.d. Isar (Niemcy).
Odbył mistrzowskie kursy Interpretacji Muzyki Organowej u Bernharda Haasa, Hansa Haselböcka, Tona Koopmana, Armina Schoofa, Wolfganga Seifena, Haralda Vogla, Johna Laukvika, a także u Józefa Serafina i Juliana Gembalskiego.
W 1998r. był stypendystą Internationale Altenberger Orgelakademie w Altenbergu (Niemcy), gdzie doskonalił swoje umiejętności pod okiem najwybitniejszych mistrzów w zakresie improwizacji organowej. W tym samym roku był także stypendystą Ministra Kultury i Sztuki.
Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą. Koncertował na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce. Wielokrotnie nagrywał dla Radia i TV.
Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Równolegle prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu.
Jest również absolwentem klasy kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty (AM Wrocław) oraz laureatem III Nagrody ( I i II nie przyznano ) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Fugę zorganizowanym przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.